Tips och packlista inför Pilgrimsvandring

Fullstämplat Pilgrimspass

Camino del Northe, Spanien

Utefter leden mötte vi många som hade problem med knän och fötter. Flera av skadorna var så allvarliga att de tvingades bryta vandringen eller ta långa perioder med vila. Det gäller att vara rädd om sin kropp, packa smart och packa rätt.

Varje år går ett par hundratusen människor olika pilgrimsleder för att nå slutmålet i Santiago de Compostela som ligger i nordvästra Spanien. Det finns ett flertal leder att välja mellan, den vanligaste och mest kända är Camino Frances. En del väljer också den portugisiska vägen. Eftersom vi vandrade i sommarmånaderna augusti och september, valde vi att vandra den norra leden, Camino del Northe. Leden går till stora delar utmed den norra spanska kusten och ger därför ett behagligare klimat. Dessutom är den betydligt mindre trafikerad av pilgrimer, dock är det längre avstånd mellan härbärgena. Många vi mötte som gått bägge lederna sa att den franska leden är annorlunda och mycket mera spirituell jämfört med Camino del Northe. Vi har inte vandrat den franska leden. Det här är intryck från flera pilgrimer vi mötte som gått bägge lederna.

Det tog oss 35 dagar att vandra från staden Irun vid den fransk-spanska gränsen till Santiago de Compostela. Enligt guideboken är det 820 km men vi uppskattar med felnavigering plus lite övrigt att vi totalt gick knappa 950 km.

Pilgrimstips

Om alla pilgrimer skulle göra en lista över sin packning skulle det nog skilja sig åt ganska mycket, både till innehåll och vikt. Därför är det också svårt att göra en komplett lista över vad man ska ha med sig eller hur mycket packningen ska väga. Det finns idag mycket information att hämta via internet. Det finns ett stort antal erfarna vandrare som delar med sig av sina erfarenheter på forum och bloggar på nätet. Nedan följer våra tips och erfarenheter av vandringen, Camino del Northe. Här är först några bra länkar:

Det finns bra information om pilgrimsvandringar i dessa Facebookgrupper. Bara att via Facebook ansöka om medlemskap.

Våra ryggsäckar vägde runt 10 – 13 kg beroende på hur mycket proviant och vatten vi hade med oss. Vi packade i färgade uppmärkta packpåsar vissa utvalda vattentäta alla med innehållsförteckning. Då får man koll på sina grejor och hittar snabbt det man behöver för det specifika tillfället. Min säck var den tyngre av dom eftersom jag bar på lite teknik, i form av dator, laddare div tbh mm. En bra sak är grenuttag, väger ju en del men helt ovärderligt eftersom det är hård konkurrens om de få uttag som finns att tillgå på de olika härbärgena.

Det absolut viktigaste inför en långvandring är att man är fysiskt förberedd och att skor/kängor är väl ingångna. En tumregel är att skorna ska vara 1-2 nummer större än vad man normalt brukar ha. Detta eftersom fötterna svullnar och ökar i storlek vid längre vandringar. Jag bytte ut standardsulorna i mina skor och ersatte med sulor som har extra stöd och dämpning. Hade också ett extra par sulor som jag växlade runt med under vandringen.

I ryggsäcken fanns dessutom både lätta gympaskor och foppa tofflor. Det är underbart när man kommer fram till dagens etappmål att släppa ut fötterna i mjukare skor. Lite mera vikt att bära men det var det värt.
Under vandringen använde vi två par strumpor, ett par tunnare inner strumpor plus ett par tjockare ytter strumpor, detta medförde en hel del värme och fukt. Men å andra sidan minskar friktionen mot huden. Vi stannade relativt ofta och luftade fötterna och detta funkade bra för oss genom hela vandringen. Viktigt är sedan att tvätta strumpor ofta för att hålla behaglig fotkomfort. Vi tvättade i princip våra vandringskläder efter varje vandringsdag.

Noggrann fotvård är ett måste på en Camino. Efter varje vandrings dag blev det både tvätt och insmörjning med mjukgörare. Fotsalvan fick verka in i huden under natten. På morgonen var våra fossingar mjuka, lena och redo för nästa dags vandring. Detta blir snart till en ren rutin. Vi hade faktiskt inga problem med våra fötter, klarade fem veckors vandring i stort sett helt fria från skoskav.

Det är relativt billigt i Spanien. Vi köpte all mat under färden. I packningen fyllde vi på kontinuerligt med nödproviant. Det kunde bestå av ex oliver, bröd, majonnäs, tonfisk, nötter och russin. Det smakade bra då det ibland var långt mellan matställena. När möjligheterna kom försökte vi äta på utvalda matställen som hade typiska pilgrimsmenyer. Menyn innehöll endast en enda rätt, ofta både med för-, huvud- och efterrätt, inkl. dryck. Detta för det facila priset av 10 euro per person. Vi drack vattnet ur kranarna och använde de vattenposter som fanns utmed vägen. I de flesta fall doserade vi för säkerhetsskull vårt vatten med Micropur. Preparatet desinficerar mot bakterier, amöbor och virus. Naturligtvis var vi noga med handhygienen och använde flitigt vår handsprit. Under vår vandring hade vi inte några magproblem.

Vi hade förmodligen tur som slapp problem med vägglöss oxå. Vägglöss är blodsugare. Vanliga symtom är svullnad och rodnad tillsammans med viss smärta samt klåda till följd av deras bett. Lusen trivs bäst i skrymslen och vrår. När dom känner värmen och koldioxiden i utandningsluften från oss människor kommer lusen gärna fram för att umgås och suga blod. Härbärget i Baamonde som har 94 sängplatser fick stänga och sanera. Detta efter att vägglöss (bedbugs) hittats i sängarna. Vi hade sovit där på natten men klarats oss från att bli bitna.

Hur man ska skydda sig?

Ja, det är svår att skydda sig. Ett tips är att inte lägga kläder eller ryggsäckar på golvet. Förvara kläderna i ryggsäcken hängande på krokar eller på stående på stol e.dyl. Kängor och skor brukar ställas utomhus i skoställ eller i entréerna. Vägglöss gillar skrymslen och gömmer sig gärna i sömmar och små fickor. En stående ryggsäck på golvet är perfekt för vägglöss. Kolla på madrassen innan du lägger dig, om det finns några spår, små svarta korn av spillning. Brukar vara som en liten rand. Finns det någon som helst misstanke informera värden för härbärget, byt säng och helst välj ett annat sovställe. I regionen Galicien fick alla pilgrimer engångslakan som förebyggande åtgärd mot vägglöss.

Nästan lika viktigt är packningen. Vi hade lite för mycket av ” bra att ha saker” i ryggsäcken. Varje gram spelar roll när det gäller långvandring. Vandringsstavar gillar vi, underlättar helt klart.
Det finns någon generell regel som säger att ryggsäcken inte ska väga mer än 10% av din egen kroppsvikt. Vi märkte ganska snart under vår vandring att våra ryggsäckar var lite tyngre än vad många andra pilgrimer hade. Så vår erfarenhet är att till nästa Camino kommer vi att packa betydligt mindre, 6-8 kg max.

De här sakerna hade jag kunnat lämna hemma:

• Reservbatterier, kan man köpa på vägen.
  • Bok det finns inget behov av att läsa, iaf inte för mig. All min fritid ägnades åt att njuta av omgivningarna, eller ta del av människors berättelser om sin vandring. Dessutom existerar inget nattsudd och inga sovmornar på en Camino vandring.
  • Färre kläder, eftersom man tvättar varje dag så räcker det med 2 t-shirt, ett underställ. Det är dumt att bära på smutstvätt.
  • Mindre reseapotek. Längs med caminon finns gott om Apotek i de lite större städerna. Fyll på miniapoteket vartefter du behöver saker. Myggnät helt onödigt.
  • Dator, är inte nödvändigt naturligtvis men kul när man ska surfa, dokumentera och blogga.

Det här hade jag kompletterat packningen med:

• En plopp, till tvättställ, vid tvätt av kläder på de olika härbärgena saknades i de flesta fall ploppar i tvättställen.
  • Svensk-spansk parlör. På härbärgen, restauranger och i affärer talar personalen i regel inte engelska. Därför rekommenderar jag en enkel liten parlör för att kunna fråga om vägen, beställa mat och göra dig förstådd på apoteket eller liknande inrättningar.
  • Massagerulle, används bl.a. för lite rehabilitering till trötta fötter
  • Helosan salva, vår salva tog slut, hade lite problem att hitta bra salva på de spanska apoteken.
  • Möjligtvis poncho istället för skaljacka.

Ekonomi

Kostnaden att bo på de olika härbärgena varierar. Beroende på vad det är för ägandeförhållande. De kan vara statliga, kommunala eller privatägda härbärgen. Många ägare finansierar boendet med enbart donationer från pilgrimerna. Andra härbärgen har fasta priser. En del har både middag och frukost, vissa erbjuder bara en säng. En typisk kostnad för en natt med enkel frukost kan ligga på 10 -12 euro. De privata har oftast lite högre prisläge men å andra sidan betydligt bättre service.

Vi bodde på enkla härbärgen i princip under hela vandringen. Vid endast ett tillfälle bodde vi på hotell. Det var den dyraste natten på hela vandringen 900 kr för ett rum.
När vi anlände Santiago efter 35 dagar. Så klart vi unnade oss att bo lite bättre. Åt lyxigare på de finare restaurangerna och bara njöt av atmosfären ett par dagar. Innan vi tog flyget tillbaka till Sverige. Totalt varade vår resa 38 dagar allt som allt och kostade cirka 21300 kr person.

Vår upplevelse av vandringen

Vårt totala intryck av pilgrimsvandringen är att den helt klart ger mersmak. Alla fantastiska möten med människor från nästan hela världen. Den gemensamma tillvaron, enkelheten, att komma ifrån ekorrhjulet på hemmaplan. Det är något som drar oss tillbaka. Jag blir inte förvånad om vi skulle gå en ny Camino inom en snar framtid.

Ny vandring Camino Francés kolla in denna länk: https://santoss.se/planering-o-packlista-camino-frances/

Sammanfattning

Nedan följer en sammanställning över våra kostnader och vandringssträckor från starten i Irun till målgången i Santiago.

De redovisade siffrorna är baserade på respektive boende. Boendekostnad inkl. frukost och eller middag då det fanns att tillgå vid varje ställe. Övriga kostnader, dvs det vi köpte under vandringen är sammanslagna i en klumpsumma .Vandringssträckor är den faktiska sträckan vi gick från start till etappmål. Kostnader är per person i kr.

M = Middag, F = Frukost, P = Privat

Total sträcka och kostnad 991,4 km 21300 kr

Ryggsäckar

Våra ryggsäckar, Osprey, 38 l, vikt 1440 g

38-liters ryggsäck som passar för dagsturer eller möjligtvis även några övernattningar. Stor öppning för bra översikt och lätt packning. Unika vandringsstavshållare som kan användas i farten. Inbyggt regnskydd och ventilerande ryggpanel för maximal komfort. Framficka och sidofickor i stretchtyg. Rekommenderad packvikt är 10-18 kg.

• Dagsturssäck med olika packmöjligheter
  • Hållare för vandringsstavar eller isyxor
  • Kan förminskas med flera kompressionsremmar
  • Fack för vätskesystem
  • Sovsäcksficka

Finns inget att klaga på fungerade utmärkt: Finns att köpa ex. https://www.naturkompaniet.se

Vandringsskor

Våra skoval

Finns att köpa på ex https://www.xxl.se/

Salomon X Ultra MID 2 GTX, (Thomas skor, dessa funkade bra men nästa gång väljer jag nog Crispi)

Finns att köpa på https://www.naturkompaniet.se

Crispi A.Way/Mylla XCR (Carros skor, mer än helnöjd, köpte dessa akut helt nya tre dagar innan vandringsstart, inga skoskav alls. Observera dessa skor var nästan två nummer förstora)

Våra blogginlägg från Caminovandringen

Dagbok
2 pennor
På vid avfärd
1 par softshellbyxor, North Face, insydda fickor.
(pass, pengar, kort, biljetter)