Transsibiriska Järnvägen

Being Kina

Efter ett par dagar i Ulaan Baator fortsätter tågresan mot Being. Vi passerar vida grässlätter och tvärs igenom delar av Gobiöknen. Nu är det sommar med behaglig värme men på vintern kan det bli ner till -40 grader C i denna region. Genom tågfönstret ser vi vid flera tillfällen vilda kameler, i övrigt oändliga gräs och sandvidder.

Vid Erenhot som är gränsstationen mellan Mongoliet och Kina är det olika spårvidd på rälarna. Det innebär att detta tåg inte kan köra vidare. Boggiehjulen måste bytas på samtliga vagnar. Alla passagerarna blir inlåsta i sina respektive vagnar. Därefter kopplas vagnarna loss och körs i en en stor tågverkstad. Vagnarna hissas upp och nya boggin skjuts in under och monteras som passar den nya spårbredden. Det är många tågvagnar som ska ha nya underreden och sedan kopplas ihop på den nya spårvidden. Detta är ett rutinarbete, efter några timmar är allt klart och ett nytt kinesiskt lok drar oss vidare mot kinas huvudstad.

Beijing en storstad under snabb utveckling, det som skett i Sverige under 70-80 år har Kina gjort på de senaste 10-20 åren. Här bor och lever ca: 17 miljoner människor. Det finns en blandning av toppmodern arkitektur i skyskrapsmodell och gamla Hutongkvarter, låga byggnader och trånga gränder med anor från 1100-talet. Överväldiga historiska platser samtidigt med bländande neonljus. Staden har upp emot 60 000 restauranger som erbjuder det mesta av det kinesiska köket.

Miljöpåverkan är stor med tanke på den snabba utvecklingen och inte minst att det tillkommer ungefär 1000 nya bilar på Beijings gator varje dag.

Vi har utforskat den kinesiska huvudstaden under fem dagar. Ett par av dessa dagar blev vi fullmatade med historiska och kulturella platser som, Den förbjudna staden, Sommarpalatset, Himmelska Templet, Den kinesiska muren, Himmelska Frides Torg mm. Himmelska Frides Torg är världens största publika torg och grundades av Mao som ett monument åt det kommunistiska partiet.

Vi besökte olika köpmarknader och det gällde att pruta så mycket som möjligt när man köpslog med försäljarna. Beijings taxi var ett utmärkt fortskaffningsmedel, dessutom mycket billigt, de första fyra kilometrarna kostade 10 kr. Slutnotan för en ordinär taxitur slutade på 18-25 kr. Även tunnelbanan var billig, 2 kronor, och den var lättorienterad med information både på mandarin och engelska. I denna enorma stad köpte vi en kopp kaffe i turistkvarteren för samma belopp som för en hel middag för två, utför turiststråken. Det totala intrycket är positivt med vänliga människor i ett storstadsmyller med följsam trafik där vi inte upplevde någon stress eller faror. Utvecklingen går hela tiden mot högre löner och bättre levnadsstandard i Kina. Fler och fler får det bättre och bättre, flyttar till nya fina hus, så har du möjlighet att resa till Kina, gör det nu innan hela Beijing består av höghus och priserna ligger i nivå med Europa.

Vi har trivts bra i Peking men känner att det nu räcker med storstäder. Hotellet vi bodde på var bra förutom frukosten som var en typisk Kinesisk variant med någon slags soppa som Caroline inte alls förmådde äta. Höjdpunkten var det kokta ägget och de lite syrade rivna grönsaker som vi försökte förgylla de vita ångkokta vetebullarna med, som såg ut som degklumpar och som var totalt smaklösa. Övrig mat vi ätit har dock smakat bra tex dumplingsmiddagen och middagen bestående av pekinganka som vi delade tillsammans med Pelle från Jönköping och svenska Paula från Koh Lanta, tack för trevlig samvaro! Vi gillade också att äta för en mycket billig peng  på Gourmet market vid Ladies street vid plastbord och bänkar och där nudlarna gjordes på plats, på ett oerhört skicklig sätt, genuint kinesiskt.

Besöket på gågatan vid Wanfujing den stora shoppinggatan med tillhörande basarer, föreställningen vid Beijing Chaoyang teatern, kändes ochså som en postiv uppevelse. Vi  får se när vi kommer hem huruvida våra ”fynd” på marknaderna håller måttet. Inte helt lätt att pruta och nånstans känner man att trots att det blev rätt billigt vann nog försäljarna striden.

På denna resa har vi haft en natt på båt, 8 nätter på tåg, fyra nätter i tält, en natt hos en familj, nån natt på ett guetshouse  och en natt här och var på olika hotell varav fem nätter i sträck Peking. En fantastisk resa.

Tack för alla kommentarer på våra inlägg.

Thomas

2 Svar till “Transsibiriska Järnvägen

Lämna ett svar